Direktør sagde, at de "kan tjene penge, når de vil" - det tvivler eksperter på
- Vi kan tjene penge, når vi har lyst.
Sådan sagde Nemlig.com-direktør og -stifter Stefan Plenge til FødevareWatch i 2016, og det blev i 2018 fulgt op med, at "på et eller andet tidspunkt når vi selvfølgelig en størrelse, hvor vi er i stand til at investere og samtidig være profitable".
Udsagnene ældes ikke ligefrem med ynde med årene, for regnskaberne fra Nemlig.com har siden da været blodrøde.
Senest for 2022/23, hvor onlinesupermarkedet noterede sig det største underskud nogensinde på lige knap 200 mio. kr.
Alt i alt har makkerparret, som senest blev udvidet til en trio, samlet set tabt over en halv milliard kroner i hele virksomhedens historie - Anders Holch Povlsen blev en del af Nemlig.com-ejerkredsen i 2014.
Ejerstruktur, Nemlig.com
- Nemlig.com blev stiftet i 2010 af Stefan Plenge.
- I 2014 blev Anders Holch Povlsen en del af ejerkredsen, da han købte lidt under halvdelen af selskabet bag onlinesupermarkedet.
- Senere er han blevet majoritetsejer i Nemlig.com.
- Nemlig.com drives gennem selskabet Intervare A/S, som har Plenge Holding A/S og Aktieselskabet af 9.1.2014 som ejere.
- Sidstnævnte er drevet og ejet gennem Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland.
- Plenge Holding A/S har for nylig fået ny ejerkreds, da Stefan Plenge nu deler ejerskabet ligeligt med sin partner Signe Thürmer.
Kilde: CVR
Ikke ét eneste år er bundlinjen havnet i plus.
Det kalder naturligvis på handling, men hver gang vi her på RetailNews har ønsket at få uddybet regnskaber eller har bedt om supplererende kommentarer til eksempelvis nedlukningen af lageraktiviteter i Jylland, er vi blevet mødt af enten tavshed eller af "ingen yderligere kommentarer".
Senest på en pressehenvendelse 3. april, som koncernen endnu ikke har svaret på. Tillige er Stefan Plenge heller ikke vendt tilbage på RetailNews' henvendelse angående denne artikel.
100 års detailerfaring
I stedet har vi rettet mikrofonen mod andre munde - detaileksperter og branchefolk fortrinsvis - som vil forsøge at svare på spørgsmålene: Kan Nemlig.com nogensinde komme til at blive en overskudsforretning? Og hvordan?
Mogens Bjerre, Bruno Christensen og Per Østergaard Jacobsen - der sammenlagt har mere end 100 års detail- og dagligvareerfaring - giver i det nedenstående deres analyser af Nemlig.com-forretningen.
Og om det nogensinde bliver en rentabel model at sælge dagligvarer online.
Satsning trak tænder ud
- Forsøget på at blive landsdækkende trak tænder ud for Nemlig.com, siger Mogens Bjerre med henvisning til lageret i Aarhus, som Nemlig.com selv lukkede ned igen i efteråret 2023.
- Men det gjorde nok også, at der har bredt sig en forståelse af, at dem, der handler dagligvarer online, er en lille gruppe, som sætter convenience over alt. Så for dem handler det om bekvemmelighed og ikke prismatch, som markedet ellers strømmer imod, tilføjer detaileksperten.
Her hentyder Mogens Bjerre til den indædte priskrig, der hersker på det danske dagligvaremarked i øjeblikket - med Netto og Rema 1000 som de to klare frontløbere.
- Det er en volumenforretning med lave marginer, og så længe man har besluttet sig for at prismatche de billige i markedet, koster det på bundlinjen. Jeg ville ikke være overrasket over, hvis de oplevede sorte tal på bundlinjen omgående, hvis de droppede discountmatch i deres prissætning, påpeger han.
Mogens Bjerre understreger dog samtidig, at onlinesupermarkedet bestemt har sin berettigelse i Danmark - og at Nemlig.com faktisk har en stor strukturel fordel i sin organisation og forretningsopbygning.
- Jeg er dybt imponeret over den logistik og struktur, som Nemlig.com bruger på sit lager, som sikrer en langt højere effektivitet end konkurrenterne på markedet for online dagligvarehandel, siger han.
- Samtidig har Nemlig.com en outstanding kundeservice, hvis noget går galt. Ingen for rimelighedens grænser er deres kundeservice helt exceptionel, tilføjer han.
Mogens Bjerre
- Mogens Bjerre er forsker og lektor ved Copenhagen Business School og har været det siden 1995.
- Han har en baggrund som marketingschef og -direktør i forskellige virksomheder.
- Han forsker i dagligvarehandlen - og forsker her særligt i dybden med både leverandører og detailister samt disses adfærd og strategier.
Kilde: CBS
Nødvendig meromsætning
Alle tre detaileksperter er ikke i tvivl om, at dét, der skal redde Nemlig.com's forretning - og sikre onlinesupermarkedet sorte tal på bundlinjen - er mere omsætning.
- Omsætningen skal vækste med mellem en mia. til halvanden mere, før forretningen kan blive rentabel. Og så skal man holde sig til Sjælland. Jeg tror ikke, at Nemlig.com skal flirte med hverken Fyn eller Jylland, siger Mogens Bjerre og drager en parallel til Irma-kæden, der også trak sig fra forretningsområdet vest for Storebælt i sin tid.
Den opfattelse har Bruno Christensen også.
- Nemlig.com har endnu ikke skabt overskud, men kunne i og for sig godt tjene penge, hvis man koncentrerede sig om et mindre geografisk område som Storkøbenhavn. Jeg tror Nemlig.com's fremtid vil indskrænke sig til København, siger han.
Bruno Christensen
- Bruno Christensen har over 60 års erfaring fra detail- og dagligvarebranchen.
- Han har en konsulentuddannelse gennem Danmarks Erhvervsfond og har igennem flere år været ansat i De Samvirkende Købmandsforeninger.
- Han har i løbet af 1990'erne og 2000'erne stiftet både Detailhandels Promotion, det internationale netværk The Ebeltoft Group samt analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia.
Kilde: www.brunochristensen.com
Per Østergaard Jacobsen var med til at skabe den allerførste e-handelsplatform for et dansk supermarked i 1998.
Dengang lancerede det nu hedengangne ISO Supermarked onlineplatformen ISO Telekøb - men det lukkede blot fire år senere. Koncernen kunne ikke skabe overskud på driften, lød begrundelsen.
- Der er ingen tvivl om, at mange forbrugere har en travl hverdag, og derfor tiltrækkes man af ting, der sparer tid på den front. Og derfor er konceptet bag Nemlig.com grundlæggende sympatisk og i tidens ånd. Logistik og distribution fylder helt naturligt meget i forretningsmodellen for Nemlig.com og er heraf også en omkostningstung post i regnskaberne.
- På indkøbsvolumen er Nemlig.com stadig mindre end de fleste andre aktører på dagligvaremarkedet, og de har derfor ikke samme power som Salling Group og Coop. De bliver udfordret på deres marginer, fordi deres indkøbsmuskler ikke er lige så stærke som giganternes, analyserer Per Østergaard Jacobsen.
Per Østergaard Jacobsen
- Detaileksperten er ud af en dagligvarefamilie, hvor der i flere generationer har været brugsuddelere i blandt
- Per Østergaard Jacobsen har derudover flere årtiers erfaring med både detailbranchen og også dagligvarehandlen.
- Han blev i 2008 ansat på CBS som lektor og har siden undervist i databehandling, kundeanalyser, kunderelationer og strategi.
Konklusion
Når det kommer til denne analyses bundlinje, er ekspertgruppen delt i to - to taler for, at Nemlig.com bliver en rentabel forretning, én gør ikke.
Mogens Bjerre og Per Østergaard Jacobsen tror således begge på, at Nemlig.com engang i fremtiden kan vende de adskillige års negative regnskaber til plusser på bankbogen.
- Jeg tror på, at Nemlig.com bliver en rentabel forretning på sigt. De har mere eller mindre eneret på markedet for online dagligvarehandel, siger Mogens Bjerre.
- Det handler om investorernes mod og tålmodighed. Konceptet er på papiret ganske solidt og fornuftigt, så det handler om at investere i fremtiden og at tro på investeringen. Jeg tror på, at Nemlig.com på længere sigt kan blive en rentabel forretning, supplerer Per Østergaard Jacobsen.
Bruno Christensens spådom er imidlertid anderledes dyster.
- Jeg tror konkurrencen på dagligvaremarkedet gør det umuligt at skabe økonomisk rentable
virksomheder baseret udelukkende på online. Bilka har en helt anden platform at agere
udefra, påpeger detaileksperten med reference til Salling Groups Bilka ToGo Hjemmelevering-tjeneste.